Artikel 1 – Verkoopsvoorwaarden
De huur van een lift met operator door Rapidservices sprl (Rapidlift)
wordt uitsluitend beheerst door deze verkoopsvoorwaarden. Elke clausule
opgenomen in de bestellingen van onze klanten, in strijd met deze
algemene voorwaarden, wordt als nietig beschouwd. Elke afwijking van
deze algemene voorwaarden moet het voorwerp uitmaken van een
schriftelijke overeenkomst van Rapiservices sprl.
Artikel 2 – Bestellingen en aanbiedingen
Elke bestelling geplaatst door een klant impliceert de volledige
aanvaarding van deze algemene voorwaarden door deze klant. Door de klant
geplaatste bestellingen binden deze laatste en kunnen uiterlijk 24 uur
voor de uit te voeren dienst worden geannuleerd. De aanbiedingen van
Rapiservices sprl zijn vrijblijvend. Enkel bestellingen geplaatst door
de klant en aanvaard door Rapiservices sprl binden Rapiservices bvba.
Bij annulering na 24 uur gaat de klant ermee akkoord om het bedrag van
25 euro als reiskosten te betalen. Rapiservices sprl is niet
verantwoordelijk voor een vermindering van de werktijd of annulering ter
plaatse.
Artikel 3 – Conditions de livraison
Leveringstermijnen« Termijnen: onze levertijden zijn indicatief.
Termijnen zijn slechts verplicht indien deze uitdrukkelijk schriftelijk
zijn bedongen en aanvaard. In dit geval kan de koper, wanneer de dienst
vertraging oploopt en pas nadat het verzenden van een aangetekende brief
gedurende 8 dagen zonder succes is gebleven, schadevergoeding eisen. Dit
bedraagt niet meer dan 10% van het bedrag van de bestelling door het
leveren van bewijs van de schade als gevolg van overschrijding van de
termijn. In aanvulling op artikel 10 ontslaan de volgende omstandigheden
ons van onze termijnen: niet-naleving van de betalingsvoorwaarden door
de klant, wijzigingen die door de klant zijn besloten tijdens de
uitvoering van de bestelling, afwezigheid door de klant van de
informatie die nodig is voor de uitvoering van de bestelling binnen de
aangegeven termijn.
Diensten: De starttijd van de dienst wordt als indicatie gegeven. Een
vertraging als gevolg van verkeersdrukte kan door de klant niet worden
ingeroepen om zijn bestelling te annuleren of op te schorten of
schadevergoeding te eisen. De duur van de dienst wordt bepaald op het
ogenblik van de bestelling door de klant en verbindt Rapiservices sprl
zich tijdens deze periode. Rapiservices sprl kan niet aansprakelijk
worden gesteld voor vertragingen in de levering van apparatuur aan de
kant van de klant. Niettemin zal Rapiservices sprl alles in het werk
stellen om te proberen langer te blijven of zo snel mogelijk terug te
keren om de klant van dienst te zijn. Het is de verantwoordelijkheid van
de klant om de nodige ruimte en autorisaties te bieden voor het parkeren
van de lift. Elke service die ter plaatse wordt geannuleerd vanwege een
gebrek aan parkeerplaats, zal resulteren in een reispakketfacturering. »
Artikel 4 – Klacht
Elke klacht moet binnen de 8 dagen na de betekening per aangetekende
brief aan Rapiservices sprl worden gericht. Na deze periode wordt het
goede verloop van de dienst geacht te zijn aanvaard door de klant. Een
vordering kan in geen geval worden ingeroepen om de betaling van een
factuur uit te stellen of om een door de klant verschuldigde factuur en
een door Rapiservices sprl aan de klant verschuldigde factuur te
verrekenen. Eventuele schade als gevolg van de installatie van de lift
moet binnen dezelfde tijd worden gemeld. Na deze periode kan
Rapiservices sprl niet aansprakelijk worden gesteld voor welke
degradatie dan ook.
Artikel 5 – Aansprakelijkheid
Het plaatsen tegen vervallen of slechte balkons/gevels, alsmede tegen
elke drager waarvan de kwetsbaarheid niet zichtbaar is, valt onder de
verantwoordelijkheid van de klant. De klant huurt lift met operator. De
operator installeert de ladder en is verantwoordelijk voor het hanteren
van de lade. De klant is verantwoordelijk voor de materialen die op de
tray worden geplaatst. Het gewicht op de tray mag niet hoger zijn dan
300 kg! Eventuele schade aan de schaal als gevolg van het niet naleven
van de instructies van de operator is de verantwoordelijkheid van de
klant. Goederen die door de klant of een derde partij worden verwerkt,
zullen nooit worden vervangen. In het geval dat er schade ontstaat na
het plaatsen van de ladder (met uitzondering van balkons/gevels
vervallen of in slechte staat), verbindt Rapiservices sprl zich ertoe de
nodige herstellingen uit te voeren. De verbintenis is slechts van
toepassing indien de klant Rapiservices sprl binnen de 8 dagen na de
dienst per aangetekende brief op de hoogte heeft gebracht van de schade.
In geen geval zal de aansprakelijkheid van Rapiservices sprl de
herstelling overschrijden. Geen enkele schadevergoeding kan worden
gevorderd van Rapiservices sprl om welke reden dan ook. De contractuele
aansprakelijkheid van de exploitant eindigt na de installatie van de
lift. Alle volgende handelingen zijn de verantwoordelijkheid van de
klant of de derde partij die verantwoordelijk is voor de verwijdering
en/of het transport.
Artikel 6 – Betalingsvoorwaarden
Het niet betalen van een factuur op de vervaldag leidt gelijktijdig, van
rechtswege en zonder ingebrekestelling: de onmiddellijke betaling van
elke andere factuur uitgereikt maar nog niet opeisbaar, de debet van
vertragingsrente berekend tegen het tarief van 10% per maand vertraging
en de debet als forfaitair bedrag en onherleidbare schadevergoeding,
voor administratieve kosten, een bedrag gelijk aan:
- tot 4000 €: 10% van de uitstaande hoofdsom
- van 4000 € tot 12.500 €: 7,5% van de uitstaande hoofdsom
- van €12.500 tot €25.000: 5% van de openstaande hoofdsom
- van €25.000 tot €50.000: 2,5% van de uitstaande hoofdsom
- vanaf € 50.000: 1,5% van de openstaande hoofdsom
vanaf € 50.000: 1,5% van de onbetaalde hoofdsom Elke cheque die geweigerd
wordt om geïnd te worden, geeft aanleiding tot een forfaitaire
schadevergoeding van € 75 ten voordele van Rapiservices sprl voor
administratieve kosten, onverminderd de verschillende juridische kosten
die kunnen voortvloeien uit een door Rapiservices sprl ingeleide
procedure om betaling te verkrijgen. Het niet betalen van een factuur op
de vervaldag annuleert de toegekende termijn(en) voor de betaling van
andere diensten en maakt de betaling van deze laatste onmiddellijk
opeisbaar.
Artikel 7 – Missie
De liftopdracht van de operator is het leveren en installeren van de
lift die nodig is om de verhuizing van de klant te garanderen. Hij
beweegt nooit zelf en gaat niet om met de meubels van de klant. Evenzo
voert het ze niet uit. De exploitant kan, op verzoek van de klant onder
zijn eigen verantwoordelijkheid, de exploitant verzoeken hem incidenteel
hulp te verlenen bij de verplaatsing van een meubelstuk. In ieder geval
zal deze manipulatie niet zijn verantwoordelijkheid met zich meebrengen.
De exploitant kan evenmin verantwoordelijk worden gehouden voor het
vallen of breken van meubilair als gevolg van onjuiste belading van de
lift.
Artikel 8 – Verzekering
De klant kan zijn meubels tijdens de verhuizing laten verzekeren. Indien
hij geen verzekering afsluit, kan hij zich enkel beroepen op de in
artikel 5 bedoelde aansprakelijkheid van de exploitant. De klant kan de
operator vragen om de goederen te verzekeren tegen “alle risico’s”,
waaronder: diefstal, schade, verlies, brand, enz. Volgens de algemene
verzekeringsvoorwaarden, in het kader van een drijvende polis afgesloten
door de exploitant. De verzekerde waarde van de verplaatste voorwerpen
wordt geacht “in totale waarde” te zijn, d.w.z. met toepassing van de
proportionele regel, en moet overeenkomen met de vervangingswaarde “as
is”, van alle goederen die worden verplaatst. De klant is vrij om zijn
eigen verzekeraar te kiezen; in dat geval verbindt hij zich er
uitdrukkelijk toe om met deze verzekeraar een verzekeringspolis af te
sluiten, zonder eigen risico, waarvan de dekking van risico’s en
verzekerde waarde gelijkwaardig is aan wat hierboven is beschreven; De
Klant verbindt zich er tevens toe om van deze verzekeraar een afstand
van verhaal te verkrijgen ten voordele van de operator. Elke vordering
moet, op straffe van verlies van het regresrecht tegen de ondernemer,
aanleiding hebben gegeven tot opmerkingen die door de klant zijn
vastgelegd op het document dat hem op het moment van levering wordt
voorgelegd. Deze opmerkingen moeten door de klant worden bevestigd
binnen de twee werkdagen na levering, per aangetekende brief aan het
adres van de operator. De klant zal de claim ook indienen bij de
verzekeringsmaatschappij, in de vormen en termijnen die vereist zijn
door de verzekeringspolis.
Artikel 9 – Parkeerplaats Indien het
politiereglement dit vereist, dient de klant op eigen kosten de plaatsen
te reserveren die nodig zijn voor het parkeren van de lift. Als de
verhuizer zijn diensten aanbiedt voor deze reservering, blijven de
kosten de verantwoordelijkheid van de klant.
Artikel 10 – Overmacht, opschorting en ontbinding van de
overeenkomst
10.1. Toevallige gebeurtenissen of overmacht geven ons
bedrijf het recht om de uitvoering van alle of een deel van haar
verplichtingen op te schorten en/of de overeenkomst geheel of
gedeeltelijk te ontbinden, zonder enige schadevergoeding van welke aard
dan ook.
10.2. Alle door ons bedrijf gesloten contracten worden
intuitu personae gesloten. Elke wijziging in de situatie van de cliënt
zoals, zonder deze lijst, kan worden beschouwd als uitputtend,
overlijden, elke andere beperking van de handelingsbekwaamheid,
faillissement, gerechtelijke reorganisatieprocedures, kredietschade,
achterstallige betalingen van de RSZ, ontbinding of transformatie van de
onderneming, fusie of splitsing, betalingsachterstand, enz. machtigt ons
bedrijf om het contract van rechtswege te beëindigen zonder dat dit de
klant enig recht op schadevergoeding met zich meebrengt.
10.3. De beëindiging van deze verkoop door de schuld van
een van de partijen, impliceert van rechtswege en zonder
ingebrekestelling de onmiddellijke terugbetaling van de door de klant
gedane betalingen in geval van schuld van ons bedrijf en het afzien van
de uitgevoerde betalingen in geval van schuld van de klant, evenals de
verplichting voor de in gebreke blijvende partij om de andere te
vergoeden voor alle geleden schade als gevolg van of ter gelegenheid van
deze schending waarvan hij het bewijs.
Artikel 11 – Geschillen In
geval van een geschil zijn uitsluitend de rechtbanken van het
gerechtelijk arrondissement Waals-Brabant bevoegd.